Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2007 11:53 - Еx-Libris - Екслибрисът като книжен знак - Част от Авторски разработки
Автор: mkalpakchiew Категория: Изкуство   
Прочетен: 7675 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 06.09.2007 07:10


image

image

       image

         Екслибрисът като книжен знак на притежание е успял да се превърне в едно истинско явление и повод за колекциониране от страна на стотици хора по света. Той е този съвременен посланик на отделните личности, който разнася културните идентичности, смесва ги, създава нови естетики и събира в един свят всички хора, които имат нужда от духовна храна и взаимно познание.
        Уникалността на екслибриса е в това, че той бива създаван винаги от двама души- този за когото е предназначен - човекът имащ любов към книгата и от самия художник, който го изпълнява и също има любов към книгата.
         Нуждата на всеки да намери своята идентичност чрез образи и символи, както и желанието за личната му идентификация, карат стотици хиляди личности по света да се обръщат към художниците за създаване на личен екслибрис - това уникално съчетание на изящната и приложна графика.

 

 

АТЕЛИЕ
Брой 20 (504), 21.05.2002 - 27.05.2002 г.
http://www.slovo.bg/old/litforum/220/atelie.htm

 imageИзкуството на екслибриса в България има дълга история, макар че започва живота си почти четири века след възникването на първите европейски образци. През Възраждането и в следосвобожденската епоха към изкуството на екслибриса проявяват интерес българските политици, интелектуалци и парвенюта, а изпълненията на техните поръчки по правило се монополизират от едни от най-видните представители на родната рисунка и графика - Ал.Божинов, В.Захариев, Пр. Кършовски, Ана Крамер, Г.Богданов, Г.Машев - хора, довели до най-високите, европейски, нива на неговия разцвет през 20-те и 30-те години на XX в. Към тази традиция всяка генерация прибавя своите имена и приноси, повечето от които са отново художници, предимно от средите на графиците и илюстраторите - Ст.Кънчев, Пр.Кършовски, П.Кулеков, Р.Скорчев, П.Терзиев и др.

imageДнес българският екслибрис празнува своята първа национална изложба - дело на ентусиазирани членове на Съюза на художниците и Международната екслибрис асоциация. Своеобразен, труден и особен в своята естетика; "граничен" и дори еклектичен като жанр, екслибрисът традиционно присъстваше като своеобразен "втори етаж" на изложбите, посветени на илюстрацията и книжната графика. Но при все своята особена поетика, оплодена и от едното, и от другото, екслибрисът не е нито илюстрация, нито книжна графика. Той може най-лесно да бъде определен на принципа на апофатическото богословие, т.е. като се е изтъкне какво не е. Екслибрисът не е просто декоративен знак, не е винетка, не е орнамент, не е илюстрация, не е "запазен знак", не е хералдическа емблема, "концовка", фамилен вензел и т.н. Затова пък отличителната негова черта е, че е посветен (и затова закономерно практикуван) за и от хора с особено отношение към книгата. Отношение, което възприема книгата не като учебник, помагало или вещ, а като предмет и произведение на изкуството. Екслибрисът се прибавя към нейната завършена естетика, без да я нарушава, без да променя графичната й цялост, без да я доминира и без да се натрапва. Оттук идва и изискването за неговата лаконичност и деликатност. Идеалният екслибрис вероятно е този, който разглеждаш изолирано и въпреки съдържанието на книгата; този, който индикира нейната собственост, но е независим от нея. Според Беноа Жану екслибрисът е "малка приложна графика, която посочва своя притежател". Но..., натрупванията на множество "но" към неговото съдържание превръщат неговата приложност в изящност, а създаването му, правенето му - в приключение и предизвикателство за избраници. Превръща го в жанр за посветени, който игнорира, не допуска дилетантизма и небрежното любителство. Жанр, който изисква еднакво висока степен на покриване на естетически и технологически критерии - от сюжета, вица и пластичния каламбур до съвместяването му с орнамента, буквата, композирането в капризните формати и възможностите на тиража.

imageВ тази първа национална изложба на екслибриса участват 22 автори от различни поколения - представители на различни естетически пристрастия и дори графични школи. Общото между тях е не просто любовта им към екслибриса, а и професионализмът, отговорното отношение към чупливата деликатност на този особен жанр;почтителното отношение към очакванията на публиката от любители и колекционери. Убеден съм, че голяма част от творбите на Майя Чолакова, Марин Груев, Димо Колибаров, Валери Василев, Крикор Касапян, Виолета Гривишка, Теодор Лихо, Атанас Колибаров, Оник Каранфилян ще заемат своето достойно място сред образците на септемврийския форум на екслибриса в Грудно (Чехия). Убеден съм, че благодарение на тези автори и направеното от тях българският екслибрис ще си възвърне авторитета, който още участието на В.Захариев му извоюва през далечните 1927 (във Фиуме -Италия), 1928 -Венеция и 1934 - Лос Анжелис - за да бъде отново оценен и приветстван в европейската си родина.

Петър Змийчаров



 

EX LIBRIS

Биляна Атанасова

web

        Екслибрисът е гравиран или печатен знак, който идентифицира собственика на книга. Екслибрисът е вид етикет. Обикновено той се намира в самата книга, на заглавната или на последната страница. По своя произход думата ex libris е латинска и означава “От книгите на...”. Много от тези етикети са с декоративен характер, като изобразяват различни оръжия и щитове (със или без семеен герб) или някакъв друг дизайн, по вкуса на собственика. Един от най-важните елементи на екслибриса е надпис с името на собственика, такъв надпис неизменно присъства независимо от стила и изпълнението на екслибрисите. Създадените до днес екслибриси изобразяват орли, лъвове, мечки и други животни олицетворяващи силата и мощта, знанието и мъдростта. Традиционно около тези животни се изобразяват различни оръжия, най-често шпаги, както и щитове. Като фон се използват щитове, дъбови клонки и други символи, типични за родовите гербове.

        Интересни като стилистика са индийските екслибриси, които са на основата на калиграфското изкуство. В центъра на изображението обикновено стои сленчевият диск, стилизиран до цвете. Често изображението на екслибриса е обвързано с името на собственика. Този тип екслибриси са били изпълнявани с мастило.

        В екслибрисите присъства и фигурата на човека, лутащ се през дърветата или приведен над книгата. Много любим сюжет на екслибристите е човекът в компания на диви животни - мечки, елени и други. Често срещани са и екслибриси, в които има няколко човешки фигури, преплетени около някакъв символ - планетата земя, книгата, слънцето...

         Срещат се екслибриси с книги и символи от различни азбуки, монограми, които съответстват на имената на собственика на книгата.

         Нерядко в екслибриса може да се открие алюзия или умалено копие на някой световен живописен шедьовър.

         Екслибрисът дълго време се е свързвал с библиофилите. В модерния си вид екслибрисът се появява в Германия, няколко години след изобретяването на подвижната печатница. Албрехт Дюрер и Ханс Холбайн проектират и гравират няколко екслибриса. Един от най-рано познатите американски екслибриси е този на Стивън Дей през 1642 година.

         Пол Ревере и Натаниел Хърд са познати автори на екслибриси-гравюри. Изкуството на екслибриса процъфтява през XVII и XIX век.

      Голяма част от съвременните екслибриси са рожби на масовото производство и се продават в книжарниците, което отнема много от тяхната индивидуалност и мистицизъм.

         В наши дни силно персонализирани екслибриси се правят предимно за колекционери от малко на брой графици.

За българското битие на екслибриса виж Международен Екслибрис център, София

 

Приложение 1

image Ръчно оцветена гравюра от 1470 година. Екслибрис на монаха Хилпбранд от Биберах. Представлява ангел, прегърнал щит, герб на фамилията Бранденбург.
image Индийски екслибрис от XVII в., принадлежал на династията Мугхал. Екслибрисът е мастилен и е с размери 37 х 27 см. Намира се в Музея "Метрополитен" в Ню Йорк. Екслибрисът представлява shamsa (слънце). Изграден е на калиграфически модел и включва официалното имераторско име и заглавия на Шах Джахан.
image

Екслибрис от XVIII в., принадлежал на английско графство, гравюра върху хартия с размери 112 х 90 мм. Това е хералдически знак, изобразяващ два изправени на задните си крака и с разперени крила дракона, държащи щит. Мотото на екслибриса е "La vertu est la seule noblesse" ("Целомъдрието е благородство"). Екслибрисът е принадлежал на трима графове на Гилфорд - Франсис, Фредерик и Жорж Аугустус.

image Съвременен екслибрис от 1920 г., изобразяващ момиче с елен, на Ерик Гил (англичанин, 1882-1940), релеф на хартия, 60 х 60 мм. Екслибрисът е направен за Ананда Куумарасвами и се съхранява в лондонската галерия "Тейт".
image Екслибрис, правен за Ерик Гил от Филип Харгийн (англичанин, 1980-1988). Екслибрисът е релеф върху хартия с размери 37 х 45 мм. Представлява отворена книга с монограм на всяка страница. На лявата страна има кръст с инициали CSP в основата, а на дясната страница е, под което има g, инициалите на притежателя.

 © Биляна Атанасова
=============================
© Електронно списание LiterNet, 01.01.2005, № 1 (62)

 

image

Екслибрис Жан Нерар
2003
офорт
9 x 15 см 

image

Фортуна
Екслибрис Елен Оливие
2002
офорт
13 x 13 см


 

 

 




Тагове:   знак,   Libris,


Гласувай:
0



1. deninosht - !:)
22.08.2007 13:30
чудесно:)

успех!:)
цитирай
2. furiika - Да, наистина!
24.08.2007 16:43
Поздрави! :)
цитирай
3. zari - Браво и успех!
26.08.2007 08:38
Дано поне сред вас, талантливите, няма завист!
цитирай
4. fortune - Много полезно!
26.09.2007 20:57
За мен бе много интересно и полезно. Благодаря!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mkalpakchiew
Категория: Изкуство
Прочетен: 587726
Постинги: 123
Коментари: 376
Гласове: 7139